:: لِوموت ::

فَردا که نَیامَده‌سْت بابا، وِجداناً فَریاد مَکُنْ! خُب؟
بایگانی
بازپسین متن‌ها
متن‌های پربحث

احتیاج روز (هشت)

چهارشنبه ۲۱ آذر ماهِ سالِ ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲ ب.ظ

اجزاء نامربوط

     چرا چنین شده و ما این‌طور هستیم؟
     آیا در بین ما، مسلمان مقدس نیست؟ که هست.
     قرآن خوانده نمی‌شود؟
     نماز و روزه و خمس و زکات عمل نمی‌شود؟

     همه‌ی این‌ها به میزان نسبتاً قابل توجهی و حتی در بسیاری افراد، با خلوص نیت و قصد قربت انجام می‌شود.

     جزءجزءِ فرائض کم‌وبیش رعایت می‌گردد، مفرداتمان درست است؛ ولی، به قول طلبه‌ها ترکیبمان خیلی خراب است.

     ما از عهده ترکیب و ارتباط و استفاده از معتقدات و احکام دین برنیامده‌ایم؛ یعنی شکر نعمت هدایت را به جا نمی‌آوریم.

     وضع دینداری ما قابل تشبیه به یک تل مصالحی است که روی هم ریخته شده، جزءجزء آن‌ها خوب و مرغوب باشد، ولی ارتباط و التیام مابین آن‌ها وجود نداشته، طبق نقشه و نظم صحیحی پهلوی هم قرار داده نشده و یک خانه یا ساختمان مرکب مرتبی را تشکیل نداده باشد. اعمالی هم که ما از نظر دینی انجام می‌دهیم، ممکن است جزءجزء آن‌ها هر یک به جای خود با دقت و صحت انجام شود؛ ولی، مثل کسی که نمی‌داند برای چه منظور آجر می‌خرد و گچ را چگونه باید با سنگ و آجر ربط داد، استفاده‌ای از ترکیب و ارتباط این مصالح نمی‌کنیم و خلاصه نتیجه‌ای که منظور شارع است، نمی‌گیریم.

     اصولاً در فکر و روح ایرانی، توجه به هدف و تعقیب مقصد خیلی کم است. افکار ما مثل افرادمان متفرق و بدون ارتباط و انسجام است و یک منظور و محصول را دنبال نمی‌کنیم.

     می‌بینید فلان آقا شراب می‌خورد و بعد دهانش را تطهیر کرده، وضو می‌گیرد و نماز می‌خواند. یا شمائل حضرت امیر را در دکان خود می‌آویزد و طرف دیگر، عکس عمال ظلم و ستم را که حضرت امیر در تمام عمر با آن‌ها مبارزه کرده است، می‌گذارد. شب تولد حضرت حجت را جشن میگیرد و در جشن، رادیو و مطرب راه می اندازد!

     مقدس‌ها و باتقواهایمان نیز اعمال و اذکار مذهبی را بدون توجه به مقصد و منظور آن‌ها انجام می‌دهند:
     روزه میگیریم، بدون آنکه بدانیم برای چیست.
     نماز جماعت می‌رویم، ولی از اجتماع مساجد ما کوچک‌ترین خیر و فایده‌ای، حتی تمیز کردن مسجد و یا تهیه نان و لباس برای بینواها و سایر امور مفید اجتماعی حاصل نمی‌شود.

اصولاً در فکر و روح ایرانی، توجه به هدف و تعقیب مقصد خیلی کم است. افکار ما مثل افرادمان متفرق و بدون ارتباط و انسجام است و یک منظور و محصول را دنبال نمی‌کنیم.

     ولی اگر در قرآن دقت کنیم، می‌بینیم عنایت به فوائد و توجه و تذکّرِ منظور از احکام خیلی زیاد است. شارع مقدس نظر داشته‌است مؤمنین بدانند به چه منظور آن کار را انجام می‌دهند تا با توجه به مقصود، بهتر و موثرتر عمل نمایند(از قبیل آیه شریفه دستور وضو که به جمله ی:«وَلَکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ[لیکن مى‏ خواهد شما را پاک و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد که سپاس [او] بدارید]» ختم می‌شود و یا آیات خود روزه که به«لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ[بسا که پرواپیشه شوید]» و «لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ[بسا که راه کمال یابند]» منتهی می شود یا:«لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ[بسا که(قومش) هدایت شوند]» و تذکّر به برادری و نجات از پرتگاه در دنبال دستور«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا[و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید]» و امثال فراوان دیگر).

     نتیجه این پراکندگی و جدایی افراد و تشتت و پارگی افکار و اعمالمان، همان ضعف و بیچارگی و توسری‌خوری است. آن وقت می‌بینید که امام در دعای بسیار عالی و معتبر «افتتاح» که مخصوص شب‌های ماه «رمضان» است، دست روی بزرگ‌ترین نقطه ضعف و خرابی کار ما گذاشته، به ما می‌آموزد که بگوییم:

اللهُمَّ الْمُمْ به شَعَثَنا وَ اُشْعَبْ بِه صَدْعَنا وَ اُرْتَقْ بِه فَتْقَنا وَ کَثِّر بِه قِلَّتَنا
خدایا! پارکندگی ما را به دست او جمع آوری کن، شکاف و بریدگی ما را به اجتماع و گروه مبدل ساز، گشودگی و جدایی ما را ببند و پیوند کن، قلت عدد ما را مبدل به کثرت نما...

ادامه دارد...


همه‌ی مباحث قبلی: احتیاج روز

دیدگاه‌ها  (۷)

چرا وقت خودتو تلف میکنی وقتی کسی این پست ها را نمیخونه؟
خب وقت میذارم، مینویسم و ویرایش های نگارشی کوچکی هم رو متن اصلی مهندس بازرگان صورت میدم؛ چون، حتی اگر کسی برای سرگرمی هم این متن رو بخونه تاثیر ناخوداگاه روش داره. 
باید پرسید که چرا اصلا این کار رو میکنم؟ ساده ست! نیست؟ بازرگان، متنی رو سال ۱۳۳۶ نوشته که هنوز نقدش و حرفاش به همون قوت باقی ست. نه اصلاح شده و نه اصلا بهشون توجه شده. متن و دغدغه‌ش هنوز هم احتیاج روزه.
بسیار خب حالا پاسخ سوال شما: اگر خونده میشد، احتیاج سال ۱۳۳۶، احتیاج سال ۱۳۹۷ نبود. معلومه که خونده نمیشه. از تعداد بازدیدها مشخصه و من هم همچین انتظاری ندارم. :)
فکر میکنم که حالا و تو این سال ها دیگه جز جز دیندارینمونم خوب نیست دیگه! دچار ضعف شدیدی شده!
این دستاورد بزرگ رو به پای آدم هایی باید نوشت که یا ملیت رو چسبیدن و دین شد ابزارشون یا دین رو چسبیدن و ملیت شد ابزارشون.
  • مــحــدثــه ...
  • ناشناس محترم کی گفته کسی نمی‌خونه؟ من و کلی آدم‌های دیگه می‌خونیم پست‌های ایشون رو، ای بابا :/
    ناشناس منظورش پست های احتیاج روز بود و راست هم میگفت. :)
     
    عجب !
    ناشناس جان ماها میخونیم  :) شما خودشو ناراحت نکن :))

    سلام اینتر خان 
    اگر اشتباه نکنم سید حسن مدرس توی نطق استیضاح مستوفی ، خرداد ۱۳۰۲ گفته : دیانت مان عین سیاست مان است  یا برعکس

     
    اینترنال آدر بهتر نیست؟ :)
    مدرس، احتمالا حدس نمیزده امروز مارو.
    جوابت به ناشناس لایک داره.
    ممنون که مینویسی.
    ممنون که میخونید. :)
    یه مقاله رو پارسال خوندم که فرانسه و آمریکا رو از نظر دینی از آغاز قرن ۱۹ مقایسه میکرد
    نتیجه ی پایانیش جالب بود که میگفت جامعه ی فرانسه که سیاستشون بیشتر سمت مسحیت کشیده شده بیشتر فروپاشی مذهبی داشتن 
    و تو آمریکا که سیاست عملا فاصله داشته با مذهب جامعه خیلی کمتر از بقیه ی کشورهای هم ردش فروپاشی مذهبی داشتن 
    الان هم میتونیم ترکیه رو با خودمون مقایسه کنیم جامعه‌ی ترکیه شدید داره به سمت حکومت دینی روی میاره و فشار میاره به سیاسیونش و ما بالعکس
    و اینکه حالا نیاز به گذشته‌ی دور هم نیست ۵۰ سال پیش مساجد اهل تشیع مرکز حرکت های اجتماعی بوده بودن قبل انقلاب دانشجو های زیر مسجد ها جمع میشدن 
    میشه لطف کنید مقاله رو پیدا کنید و واسه‌‌م بفرستید تا جزئیات بیشتری بدونم؟
    به روی چشم پیداش کردم براتون میفرستم
    متشکرم. :)

    آنچه فکر می‌کنید را بنویسید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی